Prof. Dr. Çelikcan: Türkiye’de Düzenli İlk Belgesel Üretimi İstanbul Üniversitesi’nde

0

AJANS ÜNİVERSİTE-Tuğçe AYÇİN, Fatma ÇELİK

Öz kaynaklar kullanılarak yeni kaynakların oluşturulmasını ifade eden bir ekonomi terimi olarak fonlama, TRT 9. Uluslararası Belgesel Ödülleri kapsamında 13 Mayıs Cumartesi günü düzenlenen ikinci panelin başlığı oldu.

Moderatörlüğünü İstanbul Şehir Üniversitesi Rektör Vekili Prof. Dr. Peyami Çelikcan’ın üstlendiği panelin konuşmacıları Prodüktör Kerime Senyücel, Akademisyen Seda Kılıç Aktaş, The Creative Documentary Platformu Kurucu Direktörü Reem Bader, Yapımcı Zeynep Özbatur Atakan’ı temsilen İpek Tugay ve Sinan Saral oldu.

Türkiye’nin İlk Belgeselleri İÜ Film Merkezi’nde Üretildi

Prof. Dr. Peyami Çelikcan, panelin açılışında yaptığı konuşmada, “Bugün belgesel fonlamasının değişik uygulamaları hakkında bilgi alacağız. Belgeseller, kurmacaların aksine bilet geliri olan filmler değil; genel olarak hep desteklenmesi gereken film üretim alanları olarak karşımıza çıkıyor” şeklinde bilgiler verdi. Belgesel projelerin finansman sorununun kamu kaynakları kullanılarak çözülebileceğine değinen Prof. Dr. Çelikcan, kamusal desteğin TV ile birlikte artış gösterdiğini ifade etti. Bu süreç içerisinde kamu ve özel desteklerle imkanların geliştiğini belirten Prof. Dr. Çelikcan, Türkiye’de düzenli ilk belgesel üretiminin İstanbul Üniversitesi Film Merkezi’nde yapıldığının altını çizdi. İstanbul Üniversitesi Film Merkezi’nde üretilen bu ilk belgesellerin arkeoloji ve sanat tarihi üzerine çalışmalar olduğunu ifade eden Prof. Dr. Çelikcan, bu çalışmaların Sabahattin Eyüboğlu ve Mazhar Şevket İşpiroğlu’nun çabalarıyla oluşturulduğunu söyledi.

Özel TV Kanalları Belgesele İlgiyi Arttırdı

Panelin ilk konuşmasını üstlenen Prodüktör Kerime Senyücel, Türkiye ve dünyada fonlama konusundaki gelişmelerin nasıl gerçekleştiği hakkında sunum yaptı. 70’lerden sonra belgeselleri kitleselleştiren unsurun kamu yayın kuruluşları olduğunu söyleyen Senyücel, özel TV kanallarıyla birlikte belgesele olan ilginin arttığını ve finans kaynaklarına yönelişin çeşitlendiğini ifade etti. Türkiye’de bu kaynakları resmi, özel, yurtiçi ve yurtdışı kaynaklar olarak sıralayan Senyücel, resmi kaynakların ise Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı ve TRT olduğunu belirtti.

IMG_1386

Projelerimiz Uluslararası

Antalya Film Fonu hakkında bilgi veren panelin ikinci konuşmacıları İpek Tugay ve Sinan Saral, Antalya Film Fonu olarak bugüne kadar toplam 100 bin TL finansal destek sağladıklarını ifade ettiler. “Belgesel projelerimizi uluslararası alana açmaya çalışıyoruz” şeklinde konuşan Tugay, networklerin projelere nasıl katkı sağladığını görebildiklerine değindi.

Yeni Teknolojiyi Takip Etmek Bir Gereklilik

Panelde üçüncü olarak söz alan Akademisyen Seda Kılıç Aktaş, kitle fonlamasının belgesel yapımı açısından ne gibi fırsatlar sunduğuna ilişkin bilgiler verdi. “Yeni iletişim teknikleri diyoruz ama yeniliğin ne kadar sürede ana akım haline geleceği bir soru işaretidir” şeklinde konuşan Aktaş, her alanda kullanılan sosyal mecraların filmler için de farkında olmadan kullanıldığını vurguladı. “Asıl amaç iletiyi iletmek ise yeni teknolojiyi takip etmek bir gerekliliktir. Mesajı alacak kitlenin değişmesi yöntemleri de değiştirmeyi mecbur kılıyor” ifadelerini kullanan Aktaş, gösterim ve dağıtım aşamalarının üretim kadar önemli olduğuna değindi. Aktaş, kitlesel fonlama modelinin sadece sanat alanında değil, ekonomik anlamda da geçerli olacağını belirterek sözlerini tamamladı.
Panelde son sözü alan Direktör Reem Bader üretilen belgeselin dağıtımı meselesini ele aldı. Yapılan filmi izleyiciye ulaştıracak kanallar ve yapım sonrası destekler hakkında bilgi veren Bader, Türkiye ve Arap dünyasındaki gelişmelerden söz etti.

TRT Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Cengiz Ceyhan, panel sonunda konuşmacılara teşekkür ederek plaketlerini takdim etti.

Share.

About Author

Comments are closed.