Heykel Sanatında Ayrı Bir Boyut: Kinetik Heykeller

0

AJANS ÜNİVERSİTE- Merve REİSOĞLU

Server Demirtaş üniversite eğitimini Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi Resim bölümünde tamamladıktan sonra üç boyutlu işler yapmaya başladı. Demirtaş, bir problemi veya duyguyu anlatmak için resim yapmanın çok da gerekli olmadığını, plastik plakalar veya oluklu mukavva kullanarak sade, yalın heykeller üzerine çalıştığını ifade etti. Bu sürenin, hayatını geçindirebilmek için, çeşitli alışveriş merkezlerine dekor ve süslemeler yaptığı yıllar olduğunu söyleyen Demirtaş, uzun yıllar para kazanmak için yapmaya çalıştığı makine deneyimlerinin daha sonra sanatı için çok önemli bir ifade aracı olduğunu sözlerine ekledi. Bu makineler bir ressam tarafından yapıldıkları için daha farklılardı ve artık hayatına tamamen girmiş olan bu durum bir sanat aracı olabilirdi. Bu düşünceyle kinetik sanat denilen alana ister istemez dahil olduğunu ve kinetik heykeller yapma fikrinin oluştuğunu söyledi.

“Mekanik heykellerimle çok basit insan davranışlarını ve duygularını anlatmaya çalışıyorum. Nefes alan bir kız çocuğu, etrafına meraklı gözlerle bakan gözler, ya da duvara yaslanıp bir yerden inmeyi deneyen küçük bir çocuk heykelinde olduğu gibi günlük olan ile mekanik olan arasındaki gerilimi irdelediğim söylenebilir. Heykellerin hepsi çok az bir hareketi yaparak tekrar ederlerken, onların insanca, yumuşak ve duygulu olmaları için çaba harcıyorum” diyen Demirtaş kinetik heykellerindeki temel felsefesinin sırrını açıkladı.

Çocuk yaşlarındayken babasının küçük atölyesinde bulunan çeşitli matkap makineler ve gereçlerle, tamirat işleri yapmaya başladı, babasını çalışırken izlemek Demirtaş için çok önemliydi. Okul sonrası makine deneyimlerinden de çok şey öğrenen Demirtaş, büyük Leonardo’nun da ilk hocalarından olduğunu vurguladı. Ortaokuldayken izlediği belgesel dizilerin kendisini şaşkına çevirdiğini ve kendisini anlatabilmek için bundan daha güçlü bir ilham olamayacağına dikkat çekti. Hareketli heykelleri de tam 20 yılı aşkın bir zamandır üretmekte olan Server Demirtaş babasının kendi sanat kariyeri için ne kadar önemli olduğunu anlattı.

server demirtaş1

Kinetik Heykellerin Yapım Süreci

“Şimdi de bir heykele başlama aşamasındayım. Örneğin; uzun zamandır kurguladığım ‘uyuyan kız çocuğu’ projesinin bazı eksikleri vardı. Büyüklüğü ve hareket hızı ile ilgili, bedeni hangi malzemeden olmalı gibi bir takım eksiklikler. Tüm bunlar yerlerine oturur ve hayalimde güzel dururlarsa o zaman başlayabilirim. Tabi ki bazen de üzerinde çalışırken beğenmediğiniz alanlar olabilir, üretim sürecinde onlar da değişikliğe uğrayabilirler. Bazen bir heykelin yapımı iki ay sürer bazen de zorluğuna göre altı ay da sürebilir. Ortalama iki – üç ay diyebiliriz.
Heykellerin bütünüyle elimden çıktığı söylenebilir. Bazı yerlerde paslanmaz çelik, plastik, polyester, pleksiglas ve tabi ki motorlar vazgeçilmez malzemelerim.” diyerek heykellerinin yapımı sürecindeki detayları vurguladı.

Eleştirelliğin Demirtaş’ın Sanatına Etkisi

Demirtaş, deneysel alanla ilgilendiğini söyledi. Bir ifade biçimi olarak mekanik ve robotik kurgulamalar Türk sanatında pek görülen bir şey olmadığını dolayısıyla, bu alanın Türkiye’de yaşayan küratörlere de uzak olduğunu sözlerine ekledi. “Eleştirel anlamda çok değişik kritikler alıyorum, özellikle hayranlıklarla ilgili. Bu çalışmalarla Türk sanatının yeni sanat algısına da bir gönderme yaptığım söylenebilir” dedi.

server demirtaş 2
Mekanik Sanat Bir Kopuşa Mı İşaret?

Demirtaş, “Mekanik öğelerin kullanımı bir kopuş değil sanata yeni bir deneysel pencere olabilir. Kullanılmamış bir alanda farklı deneysel çabalar için bir öneri olabilirlerse güzel olur” diyerek konuya ilişkin fikrini sundu.

Demirtaş’ın Gözünden Contemporary İstanbul 2015 Sanat Fuarı

Fuarın kendisi için çok keyifli geçtiğini ve oradaki iki çalışmasının da çok beğenildiğini söyledi. Fuarda sergilenen Koro çalışmasındaki yüzlerin sembolik bir anlam ifade edip etmediği ile ilgili sorulan bir soruya: “Korodaki yüzlerin tamam olmamasının çok özel sembolik bir anlamı yok. Yüz bir bölümüyle, yani hareket için gereken yüz parçaları yerindeyse sorun yok bana göre” şeklinde cevap verdi.

Demirtaş’ın Öğrencilere Tavsiyesi

“Öğrenci arkadaşlarıma kendimden bir şey söylemek isterim. Yaptığım işle ilgili olarak ben kendimi en iyi ifade edebileceğim bir alanda çalışıyorum, resim, heykel, sinema, dans, müzik, tiyatro vb. hangisini yaparsak yapalım aynı kapıya çıkıyor. Ben böyle heykeller yaparak mutlu olmayı öğreniyorum ve genç arkadaşlarımdan da sanatla daha fazla flört etmelerini isterim” diyerek sanatçı bakış açısıyla öğrencilere sanatla ilgili bir mesaj verdi.

Share.

About Author

Comments are closed.