AJANS ÜNİVERSİTE
Çalışmayı gerçekleştiren ekipten Bristol Üniversitesi Kimya Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Duncan Wass, “Üniversitedeki uzay mühendisleriyle yürüttüğümüz çalışmada uçuş sırasında uçağın kanatlarında ve gövdesinde meydana gelen küçük çatlakları önlemenin bir yolu olup olmadığını araştırıyoruz” dedi.
Ekibin geliştirdiği teknoloji sayesinde uçağın kanatlarında kullanılan karbon malzemeye gözle görülemeyecek boyutta mikro küreler ekleniyor. Bu küreler katı bir cisme çarpmaları durumunda kırılarak tamir edici bir sıvı salıyor. Sıvı, hasar gören yüzeydeki çatlakların içine sızıyor ve kimyasal bir tepkimeye girerek sertleşiyor. Sertleşen malzeme, böylece eskisi kadar güçlü hale geliyor.
Prof. Wass, bu teknolojiyi geliştirirken, yaralandıktan sonra kanayan ve ardından kabuk bağlayan insan cildinden ilham aldıklarını belirtti.
Tamir süresinin, dışarıdaki havanın sıcaklığına göre değişeceğine işaret eden Prof. Wass, sıcaklık arttıkça tamir süresini kısalacağını kaydetti.
Benzer teknolojinin çatlayan cep telefonu ekranları, raketler, yüksek performans bisikletlerinin tekerlekleri için de kullanılması bekleniyor.
Bu teknolojiyi mümkün kılan ilk keşif, 2001’de kendini tamir edebilen plastik yapılmasıyla ortaya çıkmıştı. Aynı ekip, geçen yıl da üç santimetreye kadar boşlukları doldurabilen polimer üretmişti.
Kaynak: Hürriyet