1314 Zor Gün Seramikte Hayat Buldu

0

AJANS ÜNİVERSİTE- İ. Elif SAATÇIOĞLU, A. Betül BAL

İstanbul’un Beyoğlu semtinde bulunan Kırım Anma Kilisesi, 14. İstanbul Bienali’nin paralel etkinliği olarak, seramik sanatçısı Mehveş Demiren’in içerisinde 41 farklı renk tonunda 1314 rozet bulunduran eserine ev sahipliği yapıyor.

Farklı renk tonlarının birleşimiyle göze hitap eden eserin hikâyesini sanatçı, “Hayatımın bir dönemindeki arınma sürecinin yansıması” sözleriyle tanımladı. Eşinin hastalığının teşhisinden, vefatına kadar geçen 1314 günlük sancılı dönemi seramiğe yansıtan Demiren, esere başlama süreci hakkında, “Eşimin hastalığı boyunca işimle ilgilenmemiştim, yeniden başlamak istediğimde bıraktığım hiçbir işe devam edemediğimi gördüm. Bu da beni bunu yansıtacak bir eser yapmaya yönlendirdi” diye konuştu.

“Monoton Olmak Zorundaydı”

Normalde 1314 öğeyi tek bir bütünün içerisinde de işleyebileceğini söyleyen sanatçı, birbirinden ayrı rozetler halinde çalışmasının sebebini açıklarken, “Böyle bir dönemi atlatabilmek için, oyalayıcı işlere ihtiyacım vardı. Bu yüzden yapımı monoton bir eser olmasına özen gösterdim” şeklinde konuştu.

Eser her ne kadar zorlu bir sürecin meyvesi olarak ortaya çıkmış olsa da, Demiren, insanların üzerindeki etkisinin pozitif yönde olması üzerinde çalıştı. “Keskin tonlardansa yumuşak renkler kullanmayı seçtim” şeklinde ifade kullanan sanatçı, eseri görenlerin de pozitif hisler aldıklarına dair yorumlarından oldukça memnun olduğunu dile getirdi.

Sanata bakış açısının korkutucu ya da kasvetli olmak yerine pozitif olmaya dayandığını söyleyen sanatçı, yorucu hastalık sürecine rağmen bu anlayışından vazgeçmediğini ve eserini de bu doğrultuda oluşturduğunu belirtti. Ayrıca Demiren, 1314 günün 1314’ünün de kötü geçmediğini, bu yüzden eserinde soluk renklerin yanında canlı renkler de barındırarak bu farklılığın altını çizmek istediğinden bahsetti.

Kendisi için büyük bir anlam taşıyan bu eserin sergileneceği noktayı seçerken de titiz davranan Demiren, aldığı bir öneriyle yapıtını Kırım Anma Kilisesi’nde sergilemeye karar vermesi hakkında, “Böyle bir yer olmasını hayal edemezdim. Mekânın ruhaniyet ve arınma ile ilişkisi, eserin ruhuyla çok güzel uyum sağladı.” diye konuştu. Yapıtının ziyaretçilere açıldığı yer hakkında memnuniyetini vurgulayan sanatçı, eserinin kilisenin ortamıyla oluşturduğu ahenk hakkında da oldukça pozitif yorumlar aldığını belirtti.

DSC_0146

“Hayatımda da Bir Boşluk Oluşmuştu”

Sanatçının sonlandırırken düz bir bitiş yerine boşluk kullanmış olması da en az eserin kendisi kadar dikkat çekiyor. Demiren, bu sıra dışı bitişin arkasındaki nedeni açıklarken, “1314 seramik zaten hiçbir şekilde düz bitmeyecekti. Ben de bu yüzden boşlukla bitirmeye karar verdim. Çünkü zaten bu dönemden sonra benim hayatımda da bir boşluk oluşmuştu” dedi.

Mehveş Demiren’in hayatındaki çalkantılı bir dönemi yansıttığı 1314 parçalık eserin sergilenme süresi uzatılması sebebiyle eser, bir ay daha Kırım Anma Kilisesi’nde sanatseverlerin ziyaretine açık olacak.

 

Share.

About Author

Comments are closed.